Bakning på G!

Japp! Nu har jag minsann jobbat ihop smeten iallafall, den som är jobbigast tycker jag. Det tar verkligen på armarna när man ska jobba ihop degen på slutet, då det tammefan är lika kletigt fortfarande hur mycket mjöl du än har i. Men till slut så blir den fast och fin och du blir inte kletig när du petar med fingret längre, DÅ är den klar!!!! Då kan man inte annat än känna sig stolt.. ;-) Tur det bara är jul en gång om året, det räcker tycker jag även fast jag är ett stort fan av julen. Lagom är bäst!

Så nu ska degen jäsa en timme och det ska nog jag också göra tror jag! :-P Ska titta i frysen efter något att äta till lnch innan det är dags att dra igång med bakningen av självaste lussekatterna!

Hur bakar ni era lussekatter?
Köper färdig sats eller gör allt själv?
Har ni något extra i?



Mitt recept!

50 g jäst
200 g smör
2 st ägg
3 dl socker
50 g saffran
1,5 l vetemjöl
1 tsk salt
½ burk liten(250g) kesella
(Gör dem saftigare, blir inte torr lika fort)
0,5 l mjölk

Ägg till pensling
Russin till granering
(Några utan till mig själv :-P)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0