Tekakor på grahamsmjöl



I helgen då jag och rickard åt kräftor med johanna så gjorde vi även en paj på grahamsmjöl botten och det blev en hel del mjöl över som jag ville göra av med, vad passade inte bättre att göra ett nyttigt matbröd då? Och tekakor som är så himla goda, särskilt när man bakar dem själv!

Tänkte dela med mig av detta enkla och nyttiga recept till er där ute.
Den här degen räckte till cirka 18 stycken tekakor för mig.

100 gram smör
5 dl mjök
50 gram jäst
2 msk socker
4 krm salt
4 dl grahamsmjöl
10 dl vetemjöl

Börja med att smälta smöret och tillsätt sedan mjölken där i.
Blanda jäst och socker tills jästen smält och blivit en smet.
Tillsätt sedan mjölk&smör blandningen och tillsätt mjölet och saltet.
Blanda försiktigt ner mjölet medans du kör med elvispen.

Låt jäsa i cirka 15 minuter och ta sedan ut degen i lite mjöl.
Gör sedan små bollar av degen som du plattar/kavlar ut på en plåt sedan.

Nagga med en gaffel innan gräddning som sker på 225 grader i ugn, 8-10 min.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0