Bakat!! =)

Jajemensan, har lekt lite hemma fru idag. Bestämde mig för att dagen inte ska spenderas framför den här dumbukren utan att det minsann ska hända något! Så jag klädde på mig massor med kläder och gick ner mot ica och handlade de ingredienser som saknades för att kunna baka det jag planerat. Nu ska jag fylla upp min nya stora frys i lägenheten på onsdag när ozon behandlingen är klar så har jag något att bjuda på när allt folk kommer och vill gratulera och hälsa på bebis sen när h*n kommit. Det gäller att vara för klok ibland.. ;)

Dagens bak:



Bondkakor

200 gram smör
2 dl strösocker
5½ dl vetemjöl
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
50g finhackad mandel/sötmandel


Låt smöret bli rums varmt.
Blanda bikarbonat med vatten.
Rör ner alla de andra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt sedan vattnet och bikarbonaten.
Vispa med elvisp på låg hastighet tills smeten är smulig.
Bearbeta sedan degen med händerna till en fast deg.
Rulla ut till två rullar, ungefär lika tjocka som en kvast.
Linda in i plastfolie och lägg i kylen i 2 timmar.

Skär sedan upp rullarna, cirka en halv cm vardera.
(Du väljer såklart själv hur tjocka du vill ha dina kakor)
Lägg sedan upp på en plåt med bakplåts papper.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader, cirka 6-7 min.

Gjorde även kärleksmums idag, önskas recept på den så säg gärna till!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0