Det där med ägg

Jag har alltid fått höra, från det att Casper var liten (ja, såklart från det att han började med att äta mat) att man inte ska ge ett barn som är under ett år ägg.
Idag stod det plättar på menyn här hemma så jag var såklart tvunget att kolla upp det. För vad är det egentligen i ett ägg som kan göra det så "farligt" för honom att äta ägg?

Jag hittade iallafall en jätte bra sida till slut, där det står om precis allt. När är det säkert att börja ge bebisen .. också finns det flera olika kategorier. http://se.babycenter.com/baby/startingsolids/feedbabywhatwhen/

Såhär står det om just ägg:

När ditt barn är sex månader gammalt kan du börja ge kokt ägg. Du bör undvika råa ägg i ditt barns kost på grund av risk för salmonellasmitta. Med kokt avses hårdkokt, så att både gula och vita är fast. Av samma orsak är det klokt att undvika att ge ditt barn sådant som kan innehålla råa ägg, som kaksmet, hemgjord glass eller majonnäs eller desserter som innehåller råa ägg, t ex chokladmousse.

Och i min åsikt så står jag kvar vid att man kan nästan äta vad som helst, men i rimliga mängder.
Så ja, Casper fick smaka plättar och han älskade det!



Med lite drottningsylt på sidan smakade det smaskens!



Kommentarer
Emma

Ursäkta, men jag är så himla less på alla dessa jäkla moralmorsor som alltid ska säga vad man FÅR och inte får göra med och ge sitt barn. Haylee har alltid fått smaka på det vi äter, sen hon blev så stor så att hon visat intresse för det dvs. Självklart inte uppenbart olämpliga saker, men som mat, pizza, kex kakor osv. Att smaka en bit kan ju inte vara farligt anser jag. Haylee har fått äta våfflor och pannkakor flera gånger, inte är det något fel på henne :) Klart grabben ska ha plättar! :)

2011-01-18 @ 14:01:06
URL: http://emmamaria.webblogg.se/
Carolina :):)

SÖTISS<33 lilla kladd pelle!:);) ses snart!(L)

2011-01-20 @ 17:52:46
URL: http://carolinabrundin.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0