Graviditets frågor

När fick du reda på att du var gravid? 30 juni 2009
Blev det en chock? Ja, faktiskt. Hade ett test hemma som väntade och en dag tänkte jag bara "äh, jag gör det" och när jag satt där och väntade på svaret så hann jag bara kolla bort och sedan kolla igen, och då stod det "GRAVID"!
Hur gammal var du? 19
Hade du mycket halsbränna? Ingen alls
Spydde du mycket? Nja, i början bara. Väldigt tidigt.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Näe, det mesta gick att äta.
Hade du mycket foglossning? Jaa, på slutet. Usch!
Hade du sammandragningar? Ja, det började väl vid vecka 30 ungefär...
Ditt sf mått som störst? Oj, kommer inte ihåg. Men något säger mig 33?
Har du fått bristningar? Nix, bara lite efter amningen på brösten.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Först trodde jag att det var en flicka, men veckorna innan bf så blev jag bomb säker på att det var en pojke.
Vad hoppades du på? Ett friskt barn såklart!
Hur mycket gick du upp i vikt? 11 kg
Hur ser du på graviditeten idag? Jämför jag med många andra så var den väldigt,väldigt enkel.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Att vattnet gick, täta värkar och få åka in, ta eda och sedan få föda rätt fort. Men det blev ju lite tvärs om :p
Gick du över tiden? Nix
Födde du för tidigt? 3 dagar för tidigt
När började din förlossning? Åkte in lördags kväll och blev igångsatt söndag runt 11 tiden.
Hur lång tid tog det? Från och med att de satt värkstimulerande dropp så tog det 9 timmar.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 1,5 cm. 3,5 cm morgonen därpå.
Vad tyckte du var jobbigast? VÄRKARNA! Usch, trodde ryggen skulle gå av.
Var du rädd för något? Ja, att jag inte skulle komma där ifrån levande. Haha! Och såklart när alla läkare sprang in och ut ur förlossnings salen och gjorde massa prover och inte sa något..
Grät du? Ja, jag skrek och jag frågade om jag inte kunde få hoppa av..
Skrek du? Ja, som sagt!
Tog du nått smärtstillande? Lustgas och eda
Blev du sydd? Japp
Dragen med sugklocka? Näe
Hur många var inne i förlossningsrummet? Oj, mamma, mormor, en läkare, en usk och två barnmorskor tror jag.
Hade du någon nära med dig? Mamma och mormor
Hur stor var bebisen? 51 cm och 2878 gram
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick den heta? Casper. Karl Casper Emanuel
Hur ser du på förlossningen idag? Ja, hur ska man formulera sig? Det var väl inget konstigt med den egentligen. Det som skiljer sig från det normala var väl att jag blev igångsatt och att Casper damp på hjärtljuden, och såklart alla dessa prover som gjordes men som jag ännu inte fått svar på ..
Var det värt det? Utan att tveka JA! Casper är såklart det bästa som har hänt mig och jag har aldrig någonsin kunnat föreställa mig hur underbart det är att vara mamma på både gott och ont.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0