Nybakade bullar



Cirka 100 st

Du behöver:
100 g jäst
1 l mjölk
300 g smör/margarin
1 tsk salt
3 dl socker
2 ägg
Ca 3 l vetemjöl

Slå på ungen på 250 grader.
Börja med att smula jästen, tillsätt sedan sockret. Låt dessa smälta ihop till en smet.
Under tiden smälter du smöret. När det är klart tillsätter du mjölken direkt i kastrullen. Detta ska tillsammans bli fingervarmt (37 grader). Tillsätt sedan detta i jäst&socker smeten.
Rör ner ägg och salt. Även kardemumma för den som vill ha i det, cirka en halv påse till den här satsen.
Sedan är det bara att blanda i mjölet med hjälp av en elvisp. Jag föredrar att ta en 2 liters påse först och bearbeta det, sedan tillsätta efter behov tills smeten blivit fast och mjuk. Dock ej aldrig över 3 liter.

Sen ska då smeten stå och jäsa i en timme innan det är dags att börja baka bullarna.
Fyllning: Såklart helt valfritt! Men som bas smör och socker. Sedan tillsätter jag endast vaniljsocker. Det tycker jag är godast.
Gräddning: Pensla på äggula och på med pärlsocker.
Gräddas mitt i ugnen på 250 grader cirka 5 minuter.

Lycka till och hoppas det smakar!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0